Läsfrämjande
-
Språkpaket
Flerspråkighet och kulturell mångfald är en rikedom, en styrka, som behöver stöd. Enligt språklagen (2009:600) har det allmänna ett särskilt ansvar för att skydda och främja de nationella minoritetsspråken.
-
Bokstart Gävleborg
Små barns språkutveckling – vuxnas ansvar. De allra minsta i Gävleborg ska redan från början få en bra språkstart i livet.
-
Böckerna du inte får missa
Är precis vad det låter – ett häfte med en massa förslag på böcker för barn och föräldrar att läsa tillsammans. Böckerna i detta häfte följer barnets utveckling från cirka 3 års ålder till 6 års ålder. Häftet har kommit till för att uppmana och sporra...
-
Läs en teater
Arbete med barns läs- och språkutveckling kan genomföras på många olika sätt. Syftet med konceptet Läs en teater är att göra barns läsande till en helhetsupplevelse där det skrivna ordet gestaltas, dramatiseras och tolkas. Under hösten 2015 har...
-
Språkpiller
Språkpiller (bok på recept) är ett länsövergripande samarbete mellan Region Gävleborg, kommunbiblioteken i Gävleborg, logopeder, BVC och föräldrar eller någon annan vuxen.
-
Se en bok!
Genuina bilderböcker är en alldeles särskild flermedial konstform. Som läsare kliver man in i en teaterpjäs där varje bläddring blir ett scenbyte, varje uppslag en konstbild i en utställning och varje mening ett stycke poesi. Genom att läsa högt och ...
-
Knacka på!
Hur gör man egentligen för att dansa en bok? Tänk er en röd ryggsäck fylld med; en bok, en gul vattenkanna och annan rekvisita, en cd med specialkomponerad musik, en metodhandledning som visar hur man kan använda materialet. Det är bara att låna hem...
-
Snuttefilm
Snuttefilm - för de små är ett paket med fem korta animerade filmer för de allra yngsta producerade av Lisbet Gabrielsson och med manus, bild och regi av Anna-Clara Tidholm och Gun Jacobson. Tre av filmerna bygger på välbekanta och omtyckta...
-
Läs en film
Kan man läsa en film? Kan man se en bok? Alla läser vi böcker och ser på film, men tänker vi på att det handlar om olika språk, olika sätt att gestalta berättelser? Varför blir filmen inte likadan som boken?