<< Tillbaka till listan över lediga jobb

Kommunikatör till pressenheten

På kommunikationsavdelningen är vi sammanlagt 28 medarbetare, av dem är vi fem på pressenheten som stöttar verksamheterna och sköter kontakter med media. Hos oss blir du ett viktigt tillskott när vi tillsammans bidrar till att skapa värdefull kommunikation som stärker Region Gävleborgs varumärke och ökar förtroendet. Kommunikationsinsatserna ska bidra till att uppfylla uppsatta mål och till att organisationen blir mer kommunikativ.

- Det är ett spännande och stimulerande jobb, jag jobbar med allt från kultur till hållbarhet och sjukvård. Jag har fått en bra inblick i och kunskap om både pro- och reaktivt arbete, säger pressekreterare Klas.

Bredden i vår verksamhet är en av våra fördelar som arbetsgivare och utvecklingsmöjligheterna är stora.

Arbetsuppgifter

I uppdraget ingår såväl proaktivt som reaktivt arbete. Med skicklighet, entusiasm och prestigelöshet förväntas du:

• Tillsammans med kollegorna samordna Region Gävleborgs proaktiva och reaktiva mediearbete
• Genomföra alla typer av pressaktiviteter
• Bidra i utvecklingsarbetet och kvalitetssäkringen av Region Gävleborgs pressenhet
• Producera texter för pressmeddelanden, insändarsvar, webb och sociala medier
• Fotografera och filma till produktioner såväl till webb, trycksaker som sociala medier

I arbetet ingår också att stötta presstalespersoner samt att bygga långsiktiga kontakter och goda relationer till media.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har eftergymnasial utbildning inom journalistik, kommunikation/information, alternativt motsvarande kompetens som förvärvats på annat sätt. Du har flera års erfarenhet av press och mediearbete samt erfarenhet av att arbeta med sociala medier. Du har mycket goda kunskaper i svenska språket liksom goda kunskaper för att producera material till Region Gävleborgs olika kanaler. Meriterande är om du har kunskap om krishantering och strategiskt pressarbete.

Som kommunikatör på pressenheten behöver du ha mycket god förmåga till samarbete, vara drivande, kreativ, målfokuserad och trivas med att arbeta i en verksamhet med stora variationer. Du är bekväm och uppskattar att emellanåt hantera svåra komplexa frågor och är van att agera med snabbhet i ett högt tempo där du har förmåga att ställa om fokus vid uppkomna situationer. Oregelbundna arbetstider hör till undantagen men kan förekomma. Du är initiativrik, trygg och van vid att ta ansvar och finna lösningar samt har en förtroendeingivande och relationsskapande personlighet. Vidare förstår du värdet av en relevant och professionell informationshantering. För kommunikationsavdelningen är det viktigt med mångfald och ett inkluderande förhållningssätt. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Ansök här