<< Tillbaka till listan över lediga jobb

Informationsförvaltningsutvecklare till Region Gävleborg

Enheten för Informationsförvaltning innefattar funktionerna centraliserad diariefunktion, regionarkiv och informationssäkerhet. Totalt arbetar 13 personer vid enheten. Enheten för informationsförvaltning med tillhörande funktioner signalerar i sig att Region Gävleborg anser att information ska behandlas som en värdefull tillgång och resurs.

Vi befinner oss i ett spännande utvecklingsskede där verksamhetens behov, omvärldens krav och den tekniska utvecklingen ställer fler och högre krav på informationsförvaltning. Den tekniska utvecklingen möjliggör ett innovativt och strategiskt nyttjande av verksamhetens information som drivkraft för utveckling, intern uppföljning och effektivisering. En god informationsförvaltning möjliggör effektiv informationsförsörjning.

Vi söker nu en informationsförvaltningsutvecklare som tillsammans med kollegorna kommer att driva och stödja verksamheten med informationsförvaltningsutvecklingen i Region Gävleborg.

Arbetsuppgifter

I din roll kommer du att utveckla regionens informationsförvaltning genom att:

• utgöra ett metodstöd och operativt leda och genomföra processkartläggning av information i regionens förvaltningar och verksamheter med syfte att upprätta bland annat en regionövergripande klassificeringsstruktur och informationsförvaltningsplaner

• delta i processen rörande e-leveranser till regionens R7e-arkiv

• tillsammans med dina kollegor kommer du att ha en centralt stödjande funktion gentemot regionens förvaltningar och verksamheter i frågor som rör informationsförvaltning

• utbilda och ge råd till förvaltningar och bolag i frågor rörande informationsförvaltning

• vid behov upprätta och kvalitetssäkra styrdokument inom området

• ta fram och vidareutveckla rutiner och riktlinjer för informationsförvaltning som tillgodoser både interna och externa behov som bidrar till en god informationsförsörjning, samt

• genomföra andra administrativa uppgifter och utredningsuppdrag

Kvalifikationer

Vi ser gärna att du har en akademisk grundexamen inom informatik eller arkiv- och informationsvetskap, alternativt en bakgrund som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.

Erfarenhet av offentlig förvaltning och projektledning ser vi som bra erfarenhet för denna roll. Vi värdesätter även erfarenhet av processkartläggning, digitala dokumenthanteringssystem och e- arkiv.

Du har en mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. En förutsättning för att du ska trivas i rollen är att du tycker om och kan kommunicera om informationsförvaltningsfrågor på ett öppet sätt med stor respekt för verksamhetens förutsättningar och behov.

Som person är du lösningsfokuserad, utåtriktad, pedagogisk, kommunikativ och trivs i en serviceinriktad roll med många kontakter. Vi fäster stor vikt vid den personliga lämpligheten.

Körkort erfordras.

Denna tjänst är för dig som vill arbeta strategiskt med informationsförvaltning.
Varmt välkommen med din ansökan!

Ansök här