Till startsidan

Folkteatern, en inbjudande teater

Under Gört! berättade skådespelaren Arabella Lyons och figuranten Björn Marklund om Folkteaterns medskapande och inkluderande arbetssätt i succéföreställning Faust.

Ett särskilt gott exempel på handlingskraft med regionalt, kulturellt perspektiv är Folkteaterns succéföreställning Faust - unik i Sverige på många sätt.

För första gången samlades Folkteatern i Gävleborg, Gävle Symfoniorkester, Skottes Musikteater och Gasklockorna i Gävle. Med förenade krafter frambringades en dramaturgi med så kallade figuranter, amatörer, som gjorde avancerade statistroller. Resultatet blev en bombastisk scenisk fest i Peter Oscarssons regi.

Med avstamp i Goethes mytiska stoff om en ambitiös person som offrar sin moraliska integritet för att nå makt genom att sälja sin själ till djävulen, skapades en föreställning där publiken blev medresenärer genom Gasklockeområdets fängslande rum.

Delaktighet och reflektion

- Professionalismen kan utestänga människor och därför är vi väldigt måna om att möta publiken, tänja på gränserna och bjuda in människor för att skapa ett större kollektiv med fler perspektiv. Utan publik är teater ingenting, säger Arabella Lyons, skådespelare på Folkteatern. Vi ordnar därför publikkvällar, seminarieserier och samtalscaféer för att bjuda in människor i processerna kring teaterföreställningar.

 En av amatörerna som medverkade i Faust var Björn Marklund, som under Gört! berättade om Folkteaterns kreativa arbetssätt där möten uppstår över gränser.

- Det är en institution som bjuder in och skapar gemenskap. Jag har fått många nya vänskaper och kontakter. Under Gört! träffade jag många intressanta människor med spännande projekt, säger Björn Marklund. 

Dela denna sida


Publicerad 2016-06-29
Uppdaterad 2016-06-29
Publicerat av webbredaktionen