Till startsidan

Nu startar intensiv byggperiod för elvägen på E16

Den 29 februari startar en intensiv byggperiod av demonstrationssträckan för elektrifierad tung fordonstrafik som ska stå klar i juni.

Sträckan är 2 kilometer och ligger mellan trafikplats Hillsta (Kungsgården) och trafikplats Sandviken västra. Under byggperioden mars-juni kommer en fil i det högra körfältet i riktning mot Gävle att vara avstängd och hastigheten begränsas för att göra byggarbetet så säkert som möjligt för både trafikanter och vägarbetare.

Skapa nytta för regionen

- Intresset för elvägsteknik är oerhört stort och Gävleborg är först ut i Europa.  Nu är det upp till oss att se till att skapa nytta för regionen, säger Magnus Ernström, Region Gävleborgs projektägare för det innovativa arbetet med att bygga flexibel och klimatsmart elväg för tunga transporter.

Alla fundament för stolparna är redan på plats och nu börjar arbetet med montering av stolpar. När stolpar och tråd finns på plats och anläggningen är slutbesiktigad öppnas den högra filen i ena körfältet för trafik som vanligt. Två lastbilar med strömavtagare kommer sedan att färdas på sträckan en vecka i månaden från och med början av juni. De kommer att smälta in i trafikmiljön som vilka lastbilar som helst. Den formella invigningen av elvägen är planerad till den 22 juni.

- Region Gävleborgs målsättning med att driva projektet är att kunna erbjuda länets företagare möjligheten att lära sig projektera, driva och underhålla en elväg, säger Magnus Ernström.

Fakta om projektet

Tanken med demonstrationssträckan av elvägen på E16 är att skapa ett kunskapsunderlag för beslut om eventuell fortsatt utveckling av elvägar för tunga fordon i det svenska vägtransportsystemet.

För att få fram det önskade kunskapsunderlaget har Trafikverket, Energimyndigheten och Vinnova beslutat att två demonstrationssträckor baserade på två olika tekniker ska byggas och testas på varsin vägsträcka i Sverige. Demonstrationssträckan på E16 är en av dem.
 
Försöken beräknas vara avslutade 2018.
 
Projektet är ett samarbete mellan industri, akademi och myndigheter.
 
Trafikverket, Energimyndigheten, Vinnova, Scania och Siemens huvudfinansiärer av projektet.

Kolla in hur det funkar!


Publicerad 2016-02-25
Uppdaterad 2016-02-25
Publicerat av webbredaktionen